Case Study – Rozwijanie sklepu internetowego od zera

by | 28.06.2024 | Aktualności

  1. Klient

Sklep internetowy z systemami alarmowymi i systemami monitoringu; wyposażeniem budynków inteligentnych.

 

Sprzedaż realizuje do:

– klienta indywidualnego;

– instalatora – małe B2B;

– dużego wykonawcy generalnego budynku/inwestycji.

 

  1. Otoczenie rynkowe i wyzwania

Największym wyzwaniem była wysoko rozwinięta konkurencja na rynku B2C jak i B2B, która działała już od lat. Na początku współpracy dzielił nas duży dystans do konkurencji w widoczności w Google Ads i SEO.

 

Wyzwaniem dla działań marketingu online było:

– pogodzenie tych dwóch grup odbiorców, zdefiniowanie ich i dotarcie do nich – przy pomocy tej samej jednej witryny;

– reklamowanie produktów o bardzo dużej różnicy cenowej – kamera może kosztować zarówno 100 zł, jak i 15 tys. zł;

– dopasowanie narzędzi Google Ads do poszczególnych grup odbiorców i charakteru produktów;

 – w samych kampaniach Ads – wyzwaniem było zebranie odpowiedniego nasycenia i ilości danych; transakcje w tym sklepie mają wysoką wartość średniego zakupu – ale w niektórych grupach asortymentowych notujemy np.: 5-10 transakcji miesięcznie – co dla algorytmu jest niewielką ilością– zwłaszcza, że struktura kampanii jest oparta o podział kategorii;

– pierwsze 3-4 miesiące kampanii produktowych miały słabe wyniki – ale po tym okresie, kiedy przybyło danych, również rozwinęły się listy remarketingowe – konto „rozkwitło” 😊;

– podobna sytuacja powtórzyła się przy wdrożeniu kampanii PMax – również czas i zaufanie klienta, że nie zmarnujemy wysokiego już na tym etapie budżetu zaowocowały dobrymi wynikami.

 

  1. Cele i Potrzeby

– wzrost sprzedaży z kanałów Google CPC oraz Google Organic przede wszystkim wśród instalatorów;

– rozpoczęcie działań w zakresie zbierania leadów do klienta prowadzącego własną działalność związaną z instalacją urządzeń security – wcześniej nie było takich działań;

– zmniejszenie dystansu w widoczności SEO do najbliższej konkurencji i zwiększenie konwersyjności SEO;

– poprawienie użyteczności sklepu i dopracowanie aspektów wizualnych związanych z SXO (łączenie prac SEO, UX i CRO) – celem zmian było zwiększenie konwersyjności i poprawa wrażeń użytkownika;

Przy tej okazji warto wspomnieć, że przed współpracą z naszą agencją klient praktycznie nie realizował działań marketingu online. Prowadził samodzielnie tylko kampanię brandową. Był na etapie otwarcia nowego sklepu e-commerce i początku drogi w sprzedaży online – właściwie nie miał pewności czy to dobry krok w rozwoju firmy.

 

  1. Garść statystyk – jak to się rozwinęło?

Pracujemy z klientem już kilka lat, rozbudowując strategię sklepu o kolejne kanały i dywersyfikując w ten sposób źródła przychodu. Poniżej opisujemy dwa najważniejsze.

 

Działania Google Ads

Często się zdarza, że agencje chwalą się ogromnymi wzrostami, pokazując w statystykach tylko okres obejmujący początek współpracy. Znacznie trudniej jednak skalować wyniki biznesu w dłuższej perspektywie i to jeszcze utrzymując równocześnie dobry zwrot z nakładów środków na inwestycję. Dlatego prezentujemy poniższe wyniki w perspektywie kilku lat. Porównania zostały wykonane za ten sam okres rok do roku.

wykresy wzrostów kampanii google ads dla branży security

Wyniki kampanii Google Ads w branży security 

źródło danych: Panel Google Ads

 

Najważniejsze statystyki:

– ruch na stronie  – wzrost o 141% w drugim roku współpracy i 97% w trzecim;

– wartość zrealizowanych transakcji – wzrost o 121% w drugim roku współpracy i 92% w trzecim;

– wypełnione formularze sprzedażowe – wzrost o 407% w drugim roku współpracy i 17% w trzecim.

 

Działania SEO

Analizę prac SEO zawsze ujmujemy w dłuższej perspektywie czasowej. Przy tego typu działaniach potrzebne są trwałe i stabilne efekty w wynikach wyszukiwania, które możliwe są do analizy tylko w przedziale miesięcznym, a najlepiej rocznym. Na wyniki wpływają także zmiany w algorytmach wyszukiwarek, dlatego możliwe są chwilowe wahania raportowanych pozycji. Porównania zostały wykonane za ten sam okres rok do roku.

 

wykresy wzrostów prac SEO dla branży security

Wyniki kanału organicznego w branży security 

źródło danych: Ahrefs i Senuto

 

– organiczny ruch na stronie  – wzrost o 58% w pierwszym roku współpracy, 103 % w drugim i spadek o 2% w trzecim;

– frazy w TOP 10 – wzrost o 27% w pierwszym roku współpracy, 8% w drugim i 3% w trzecim;

W roku 2 i 3 skupiliśmy działania pozycjonujące na najbardziej wartościowych frazach, tak by wyświetlały się na samej górze wyników wyszukiwania TOP 3, to właśnie dlatego wykresy są nieco bardziej płaskie na końcu. Jest to bardzo korzystna sytuacja – ważne dla biznesu słowa kluczowe  w TOP 3, które są blisko związane z chęcią zakupu realizują większą ilość konwersji i przez to są cenniejsze dla sklepu (nawet jeśli ściągają mniejszy wolumen ruchu na stronę). 

Na przestrzeni 2 lat współpracy pozyskaliśmy dla klienta 2651 nowych zarejestrowanych kont klientów z grupy firm instalatorskich – największy udział w tym pozyskaniu miało google/cpc i google/organic. Bardzo dobrze wypada też facebook/cpc.

 

Na teraz wyzwania i plany które się pojawiają to:

 – raportowanie sprzedaży offline, która jest wynikiem pozyskania zarejestrowanych instalatorów; raportowanie wdrażane poprzez BigQuery i Looker Studio;

 – usprawnienie analityki GA4, zastosowanie alternatywnych narzędzi;

 – wdrożenie rekomendacji związanych z SEO/UX – zwłaszcza w zakresie karty produktu, tak by została dostosowana do działania indeksującego robota Google.

Zastanawiasz się jak zwiększyć widoczność swojej strony lub sklepu? Dowiedz się więcej i poznaj naszą ofertę działań SEO: https://online-partners.pl/pozycjonowanie-seo/