Formularz na stronie internetowej – jak go zaprojektować?

by | 23.05.2019 | Case studies

Podstawowe błędy w projektowaniu formularza na stronie internetowej

Klient inwestując w kampanię Google Ads liczy na zwrot z inwestycji. W przypadku klientów nie prowadzących sklepu internetowego takim zwrotem zazwyczaj jest wysłanie zapytania poprzez formularz na stronie. W poniższym artykule przedstawię kilka przykładów, jakie przeważnie popełnia się błędy przy tworzeniu takiego formularza.

Formularz umieszczony jest w niewidocznym miejscu

To jeden z podstawowych błędów w umieszczaniu formularza na stronie. Często formularz umieszczany jest na podstronie kontakt, gdzie dociera tylko procent użytkowników. Jeszcze gorszym rozwiązaniem jest umieszczanie formularza w dolnej stopce, gdzie przeważnie znajdują się najmniej istotne dla użytkownika informacje. Formularz powinno się umieszczać w widocznym miejscu na stronie głównej i na każdej stronie, która jest pierwszą stroną kontaktu z użytkownikiem. Nie musi być to od razu formularz w całej postaci – wystarczy rozwijany przycisk.

Formularz bez opisu

My wiemy, po co chcemy zebrać dane od użytkownika, ale czy użytkownik wie po co ma wysłać do nas zapytanie ? Czy poinformowaliśmy go dostatecznie, co otrzyma w zamian za wysłanie do nas zapytania, czy dajemy mu wybór skonkretyzowania zapytania o poszczególny produkt lub usługę, czy informujemy go ,w jakim czasie otrzyma odpowiedź ? Każde pominięcie istotnych informacji dla użytkownika skłania go do podejrzeń, że formularz służy jedynie pozyskaniu danych osobowych.

Formularz posiadający zbyt wiele pól

Podstawowy problem większości formularzy, z którymi do tej pory się spotkałem. Minimum pól zawiera zazwyczaj : Imię i Nazwisko, nazwę Firmy, Adres E-mail, oraz telefon. Działu handlowemu pozwala to uzyskiwać wartościowe leady, ale ile zapytań moglibyśmy uzyskać redukując ilość pól ? Czy rzeczywiście potrzebne jest nam nazwisko na tym etapie kontaktu z użytkownikiem ? Telefon jest ważny do kontaktu, ale jeśli ktoś poda tylko maila, czy nie możemy wysłać mu maila z zapytaniem o telefon ?

Przydatne jest więc zredukowanie pól do absolutnego minimum. Równie ważne jest umożliwienie użytkownikowi wysłanie formularza nawet, jeśli nie wypełnił obowiązkowego pola. Pozwoli nam to uzyskać niepełne dane zamiast ich braku.

Innym problemem formularzy po wprowadzaniu GIODO jest obecność obowiązkowych pól wyrażania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Zazwyczaj pisane są one małym drukiem i posiadają niewielki przycisk zaznaczenia akceptacji, który na telefonie komórkowym jest bardzo trudny do naciśnięcia. Jeśli zaznaczenie jest obowiązkowe przy wysłaniu formularza – możemy mieć pewność, że wiele potencjalnych formularzy utraciliśmy z powodu niezaznaczenia tych pól przez użytkownika.

Badaj swój formularz

Najlepszym sposobem na sprawdzenie skuteczności formularza jest zbadanie dwóch podstawowych parametrów: kliknięcie przycisku „Wyślij”, oraz samo wysłanie formularza. Uwaga – to wcale nie oznacza to samo ! Kliknięcie przycisku formularza może, ale nie musi skutkować wysłaniem formularza. Może się zdarzyć tak, że naliczymy kilkadziesiąt kliknięć w przycisk wyślij i tylko kilka wysłanych formularzy. Wtedy mamy pewność, że nasz formularz nie jest funkcjonalny i należy go poprawić.

Takie badanie można wykonać poprzez integrację narzędzi Google Tag Manager i Google Analytics ze stroną internetową.

Formularz „wpisany w stronę”

Jednym z ciekawszych i świeżych przykładów dobrego formularza jest formularz, który imituje tekst i nie sprawia wrażenia, że jest formularzem. Stanowi proste, bezpośrednie zapytanie do użytkownika, w które wplecione są pola odpowiedzi. Jest doskonale widoczny i rozpoznawalny zarówno na laptopie, jak i telefonie komórkowym. Jeśli nie wiecie, jak skonstruować prosty formularz, to skonstruujcie go tak jak na zdjęciu poniżej.