Słowa Kluczowe Adwords – jak wybrać?
Nie przesadzę chyba, jeżeli powiem, że dobór odpowiednich słów kluczowych decyduje o powodzeniu kampanii w Sieci Wyszukiwania.
Dlatego przed spotkaniem z Klientem często „wchodzimy w buty” użytkownika wyszukiwarki i staramy się sporządzić wyjściową listę na słowa kluczowe, które najczęściej mogą być wpisywane przy poszukiwaniu usług/produktów z reklamowanej witryny.
Jeżeli dobierzemy frazy bardzo szerokie – będą mocno obciążać budżet i mogą powodować mało trafne wejścia na stronę. Jednocześnie dobór zbyt wąskich słów prawdopodobnie uszczupli zasięg kampanii i ograniczy znacznie ilość wejść. Owszem – obniżamy wówczas koszty, ale czy na pewno nasza reklama wyświetla się zawsze wtedy, kiedy chcielibyśmy? Czy na pewno przewidzieliśmy wszystkie możliwe kombinacje zapytań jakie może zadać użytkownik? Owszem – dla wielu kampanii będziemy w stanie wymyślić trafną i prawie kompletną listę fraz ale już dla sklepu internetowego z asortymentem kilku tysięcy i więcej produktów jest to w zasadzie niemożliwe.
Na szczęście system Google Ads daje nam szereg narzędzi i funkcjonalności, które pozwalają na starcie zdefiniować całkiem trafną listę słów kluczowych. W artykule opowiem o kilku, które wykorzystujemy w Kampaniach na Sieć Wyszukiwania.
Co nam daje Planner Słów Kluczowych Google Ads?
Pierwsze i podstawowe z nich to Planner Słów Kluczowych. Weryfikując pomysły na słowa kluczowe w plannerze dostajemy jasną informację o przewidywanej ilości kliknięć – ale co ważniejsze, Google podpowiada jakie inne frazy, powiązane z naszymi pomysłami są często wpisywane w wyszukiwarce. W Online Partners wykorzystujemy planner zawsze przy tworzeniu propozycji Kampanii dla Klientów i definiujemy startową listę fraz na jego podstawie.
Kolejne kroki do optymalnej listy fraz kluczowych
Podczas konfiguracji Kampanii nie możemy zapomnieć o liście słów wykluczających. Dobrą praktyką stosowaną w naszej Agencji jest założenie jej na starcie Kampanii – tak, aby od początku ograniczyć nietrafne zapytania. Na pewno część z nich będziemy mogli zdefiniować „z głowy” opierając się na doświadczeniu i intuicji. Ale kopalnią słów do wykluczeń będzie Raport Wyszukiwanych Fraz, który po kilku dniach od startu Kampanii możemy wygenerować na koncie Google Ads. Znajdziemy tam faktyczną listę wyrazów użytych w wyszukiwarce, które prowadziły do wyświetlenia naszych reklam – możemy z niej wykluczyć te niechciane. Tę operację warto powtarzać cyklicznie – aż do wykluczenia wszystkich nietrafnych zapytań. Uwaga! Starannie przemyślmy każde wykluczone słowo czy zlepek słów – tak, aby mieć pewność, że nie wykluczamy jakiejś dobrej dla nas kombinacji.
Jakie typy dopasowania fraz kluczowych działają najlepiej?
Pamiętajmy też, że frazy do systemu Google Ads można wpisać na kilka sposobów – czyli użyć różnych typów dopasowań. Nie będę opisywać w tym artykule dokładnie ich działania – o tym szczegółowo pisze support Google Ads. Podzielę się jednak obserwacjami jakie mamy w naszych Kampaniach. Przy konfiguracjach, w których lista fraz jest oczywista i łatwa do zdefiniowania warto użyć wyjściowo dopasowania ścisłego. Jeżeli po starcie Kampanii pozostaje nam nadwyżka dziennego budżetu możemy stopniowo „poluzować” dopasowanie i skorzystać z funkcji do wyrażenia lub modyfikatora. Dzięki temu stopniowo zwiększamy zasięg kontrolując jednocześnie budżet.
Dobrze sprawdza się też tworzenie Kampanii z dopasowaniem ścisłym i drugiej identycznej Kampanii na te same frazy – ale już w dopasowaniu z modyfikatorem. W tej drugiej Kampanii jednocześnie stosujemy wykluczenie ścisłych form (ponieważ te mamy już użyte w naszej pierwszej ścisłej Kampanii). Zbyt zawiłe? Tylko pozornie. W tym działaniu chodzi po prostu o to aby w ścisłej Kampanii wyświetlały się frazy kluczowe, które na pewno wiemy że są trafne. Natomiast Kampania z modyfikatorem ma dać możliwość wyświetlenia się też innych kombinacji naszych fraz, o których być może zapomnieliśmy.
Gdzie jeszcze znaleźć podpowiedzi na nasze słowa kluczowe ?
Właśnie w Kampaniach z modyfikatorem – i wspomnianych już Raportach Wyszukiwanych Fraz. Oprócz tego, że są one kopalnią fraz do wykluczeń, jednocześnie dają pomysły na nowe słowa kluczowe Google Ads. Jeżeli takie się pojawią możemy dodać je do Kampanii i stworzyć dedykowaną im grupę reklam wraz z tekstem reklamowym. Takie działanie to, już jeden ze sposobów optymalizacji Kampanii. O tym zapewne napiszemy w jednym z najbliższych wpisów.
Czy organiczne frazy kluczowe mogą pomóc nam w Google Ads?
Reklamując się w Adwords często walczymy też o dobre pozycje w wynikach organicznych. Niejednokrotnie reklamowana witryna znajduje się jednocześnie wśród top 10 Seo i w linkach sponsorowanych. W interfejsie Google Ads możemy znaleźć bardzo pomocny raport pozwalający porównać jak działają te dwa źródła ruchu. Jeżeli zauważymy, że jakaś fraza organiczna ma dobre parametry możemy użyć jej także w Adwords. Prawie na pewno sprawdzi się równie dobrze. Zapytacie – „Po co Google Ads, skoro mamy już wysoką pozycję w Seo?”. Po to aby wykorzystać efekt synergii i wzbudzić zainteresowanie użytkowników klikających w różne źródła ruchu.
Temat doboru listy fraz kluczowych do Kampanii staje się jeszcze bardziej złożony przy reklamowaniu sklepów internetowych. Czy w takich przypadkach trzeba i czy da się przygotować dobrą listę słów? O tym w kolejnych artykułach. Zapraszamy.