logo

Import xml – użyteczna funkcja google sheets

Import XML – użyteczna funkcja google sheets

Funkcja import xml to jedno z najpotężniejszych narzędzi google sheets. Kryje się pod nią wiele możliwości przeobrażających zwykły arkusz w aplikację zczytującą dane ze stron internetowych.

Na początek posłużmy się definicją czym jest funkcja import xml. Według defenicji google, służy ona importowaniu uporządkowanych danych z takich źródeł jak xml, ale również HTML. A skoro mówimy o Html, to mówimy o zapytaniach dotyczących treści na stronach internetowych.

Gdybyśmy spojrzeli na treść zawartą na każdej statycznej stronie internetowej, to zobaczymy, że każdy element znajduje się na odpowiednim poziomie hierarchii tagów. Pierwszy tag to oczywiście kontener <head> zawierający min. metatytuł, metaopis, oraz wszystkie nasze kody Google Analytics, Tag Manager itp.  Dopiero następna sekcja <body> otwiera dostęp do całej zawartości strony.

Dzięki funkcji import xml, mamy dostęp do każdej treści w sekcjach <head> lub <body>, pod warunkiem, że dostęp do strony jest otwarty dla wszystkich ( wyciąganie informacji z facebooka nie działa niestety ), oraz treść nie jest dynamiczna ( musi być jednakowa przy każdym wywołaniu funkcji ). Treść zawarta jest w tagach odpowiadających jej funkcjom i tak :

<h1>,</h1> – pierwszy nagłówek

<p>, </p> – umiejscowienie tekstu na stronie

<a href>, </a> – umiejscowienie linków w tekście

<div class>, </div> –  odniesienie do całego kontenera tagów zawierającego tytuły i teksty.

Wyciągaj dane ze swojej strony

Funkcja import xml służy wyciąganiu wartościowych danych ze strony prosto do arkusza google sheets. Wyobraźmy sobie, że chcemy wyciągnąć imiona i nazwiska wszystkich specjalistów naszej firmy, którzy widnieją na stronie, żeby wpisać ich w teksty reklamowe.

import xml_online_partners

 

Jak widzimy moje imię jest zapisane jako nagłówek h3 w kontenerze klasy „person”. Wystarczy teraz, że w arkuszu google sheets wpiszemy taki oto wzór funkcji :

=IMPORTXML(“https://onlinepartners.pl
/
#team”;”//div[@class=’person’]//h3″)

Ponieważ imiona członków zespołu zawarte są w kontenerze określonym frazą „person”, w nagłówku h3, tak zaadresowane pytanie zwróci do arkusza Google Sheets imiona : „Grzegorz”, „Joanna” , „Paweł”.

Wyobraźmy sobie teraz, że reklamujemy firmę sprzedającą opony i trzeba nam ustawić odrębne grupy reklam na każdą oponę prezentowaną na naszej stronie. Wybieramy pierwszy rozmiar 205/55/ R16 i sprawdzamy wyniki w wewnętrznej wyszukiwarce konkurencji oponeo, po czym szukamy znowu ścieżki wywołania zapytania funkcją import xml.

import xml_google_sheets

Potrzeba nam stworzyć listę producentów opon, nazw opon, rozmiaru , oraz stron docelowych dla reklam. Wywołujemy z arkusza google sheets następujący zestaw funkcji :

=IMPORTXML(“https://www.oponeo.pl
/wybierz-opony/s=2/zimowe,caloroczne
/t=1/osobowe/r=1/205-55-r16″;”
//div[@class=’productName’]
//span[@class=’producer’]”
)

=IMPORTXML(“https://www.oponeo.pl
/wybierz-opony/s=2/zimowe,caloroczne
/t=1/osobowe/r=1/205-55-r16″;”
//div[@class=’productName’]
//span[@class=’model’]”
)

=IMPORTXML(“https://www.oponeo.pl
/wybierz-opony/s=2/zimowe,caloroczne
/t=1/osobowe/r=1/205-55-r16″;”
//div[@class=’productName’]
//span[@class=’size’]”
)

=IMPORTXML(“https://www.oponeo.pl
/wybierz-opony/s=2/zimowe,caloroczne
/t=1/osobowe/r=1/205-55-r16”;
“//div[@class=’productName’]//a/@href”
)

Do czego mogą nam służyć dane z zapytań XPATH ?

Odpowiedź jest prosta – kiedy dane znajdą się już w arkuszu google sheets, ich możliwości wykorzystania są nieograniczone. Dla mnie, jako specjalisty Google Ads, są dwie najważniejsze możliwości wykorzystania zapytania ze strony. Pierwszą z nich jest możliwość szybkiego i bardzo dokładnego ustawienia kampanii Google Ads w przypadku gdy strona może zawierać nawet setki produktów. Mając w dyspozycji tytuł produktu, model, cenę, rozmiar, oraz stronę docelową, możemy utworzyć grupy reklam, słowa kluczowe, oraz teksty reklam używając podstawowych funkcji google sheets.

Drugą ciekawą możliwością zapytań xpath jest śledzenie poczynań naszej konkurencji. Wróćmy do naszego oponeo. Wywołując poniższe zapytanie :

=IMPORTXML(“https://www.oponeo.pl
/wybierz-opony/s=2/zimowe,caloroczne
/t=1/osobowe/r=1/205-55-r16”;
“//div[@class=’price’]”
)

Otrzymujemy również listę cen poszczególnych opon. Teraz pozostaje nam niestety ręcznie przypisać  produkty klienta do produktów konkurencji i użyć formuły (komórka_konkurencji-10) żeby nasze produkty były zawsze o 10 zł niższe niż konkurencji. Trzeba od razu przyznać, że nie jest to idealny Merchant Feed
i mogą wydarzyć się w nim błędy zwłaszcza jeśli konkurent zmieni liczbę produktów, co pociągnie za sobą zmianę miejsc w komórkach. Dlatego metoda ta sprawdza się raczej przy mniejszej liczbie produktów.

Najczęstsze błędy funkcji import xml

Najczęstsze błędy na jakie możemy natrafić w zapytaniu xpath to :

  • Błędnie wpisana lub niedziałająca strona docelowa.
  • Błędy w zapisie formuły ( przecinek zamiast średnika, brak slasha, cudzysłowia itp.
  • Źle sformułowane zapytanie xpath wywołujące zapytanie bez treści.
  • Bardzo długi czas ładowania treści przy dużej ilości zapytań w arkuszu

Niestety w każdym z tych przypadków funkcja nie powie nam jaki błąd popełniliśmy. Dlatego często pisanie zapytania odbywa się frustrującą metodą prób i błędów. Lecz jeśli odkryjemy już podstawy zapisu zapytania xpath, funkcja ta przyniesie wiele pożytku w naszej pracy.

 

 

 

 

 

 

 

Grzegorz Zaleski

Specjalista Google Ads w firmie Online – Partners

  • Udostępnij

Komentarze są zamknięte