Wklejenie tagu to dopiero początek drogi.
Zaimplementowanie tagu Google Analytics 4 trwa do piętnastu minut i już możesz cieszyć się pierwszymi danymi. Google Analytics 4 z założenia zostało pomyślane jako narzędzie mające ułatwić pracę marketerom w firmach. Podstawowe zdarzenia takie jak kliknięcia, pobrania plików, czy scrollowanie jest ustawione automatycznie, więc nic nie trzeba dodatkowo robić. Podstawowa analityka internetowa dotycząca ruchu jest od razu przedstawiona w jasnych i czytelnych grafach. Zapewne po otworzeniu panelu przedstawia się Tobie taki oto widok :
Co możesz znaleźć w tym artykule:
Mija kilka dni, dane się zbierają. Chcesz więc zagłębić się w szczegóły i analizować skuteczność Twoich działań marketingowych. Tymczasem okazuje się, że dane które posiadasz nie są kompletne. Wartość przychodu rozmija się z tym co widzisz w systemie sklepu, co chwilę napotykasz wartości „not set”, niektóre raporty nie wyświetlają wykresów i danych….
W tym artykule opiszemy kilka podstawowych problemów, które pojawiają się na start. Na pewno nie wyczerpują one tematu, ponieważ jak sam Google powtarza – narzędzie GA4 jest ciągle w procesie rozwoju i pewnie nie raz nas zaskoczy.
Wartość „not set” w raportach
„Not set” jest przekleństwem marketerów i pojawia się w Google Analytics 4 częściej niż mogłoby się wydawać w wielu raportach. W naszej praktyce najwięcej było przypadków kiedy klient zwracał się do nas z prośbą o znalezienie przyczyny „not set” w takich raportach:
– pozyskiwania użytkowników lub ruchu w sekcji Pozyskanie
– strony docelowej w sekcji Zaangazowanie
– zakupy e-commerce w sekcji Generowanie przychodu
Brak właściwego przypisania źródła ruchu może dotyczyć zarówno sesji jak i zdarzeń. Czyli może się okazać, że nie będziesz wiedział skąd przychodzi do Ciebie ruch, ani z jakiego źródła wartościowi użytkownicy dokonali zakupu w Twoim sklepie lub konwersji w Twojej aplikacji.
Najczęściej dzieje się tak dlatego, że GA4 „gubi” parametr sesssion_id, który zawarty jest w zdarzeniu session_start. To zdarzenie powinno być wywoływane na początku wizyty w Twoim serwisie. Id sesji w nim zawarte pozwala połączyć wszystkie kolejne czynności, na konkretnych stronach które wykonuje użytkownik i ostatecznie przedstawić je w czytelnym raporcie. Czy faktycznie zbiera się session_start wraz z wszystkimi istotnymi parametrami, również z session_id – można sprawdzić w widoku Debug GA4:
Jeżeli wartości parametrów zawarte w session_start z jakiegoś powodu nie „pójdą” za użytkownikiem w jego kolejnych aktywnościach, (w języku GA4 – zdarzeniach), np.: view_item , add_to_cart , purchase lub w ogóle nie zostaną wygenerowane na początku – w raportach zobaczymy „not set”.
Sytuacja ta bardzo często ma miejsce wówczas, kiedy wykorzystujesz funkcję Measurement Protocol – i dosyłasz do GA4 np.: zamówienia z serwera sklepu.
W naszym zespole w takich przypadkach analizujemy całą drogę klienta w Twoim sklepie – od momentu wyrażenia (lub nie) zgody na ciasteczka w Consent Mode aż do zakupu i rozwiązujemy problem.
Uwaga! Z racji konieczności stosowania Consent Mode prawdopodobnie nie da się całkiem wyeliminować pozycji „not set” z raportów.
Dane zbierane domyślnie
Innym problemem podczas pierwszej próbie analizy GA4, który z pewnością napotkasz jest to, że tak naprawdę nie ma w tym narzędziu na start danych, które miałyby dla Ciebie znaczenie. No bo gdy coś jest dla wszystkich, to jest dla nikogo. Automatycznie wbudowane w GA4 zdarzenia typu kliknięcia, scrolllowanie strony, czy pobrania plików bardziej zamazują obraz niż dają jasne pojęcie lejka sprzedażowego w Twoim sklepie, czy Customer journey w Twojej aplikacji.
Dlatego zanim siądziemy do wdrożenia Google Analytics 4 , we współpracy z Tobą przygotowujemy indywidualny plan pomiaru. Pytamy Cię, jakie cele do realizacji na stronie są dla Ciebie ważne, które dane mamy wynieść na pierwszy plan, a które mają drugorzędne znaczenie. Umówmy się, że dane w Google Analytics 4 można analizować bez końca. Ale Ty nie masz tyle czasu. Potrzebujesz dotrzeć do najważniejszych danych w kilka minut!
Przykładowa lista pytań, które zadajemy podczas wdrożenia GA4
- Jakie są najważniejsze konwersje na Twojej stronie? Przesłanie formularze, kliknięcie w telefon, a może pobranie specyfikacji produktu?
- Czy posiadasz aplikację mobilną?
- Czy twoja strona posiada subdomeny albo wiele domen?
- Jakie są cechy szczególne Twoje klienta?
- Jakie są najważniejsze podstrony w Twojej stronie?
- Jaki cel ma Twoja strona? Sprzedaż, budowanie świadomości, a może zainteresowanie potencjalnego klienta?
- Czy posiadasz inne narzędzia? Na przykład Google Search Console, Google Merchant Center.
Brak odpowiedników raportów GA3 w domyślnych raportach
Tak jak już pisałem podstawowe grafy są dostępne automatycznie po otworzeniu narzędzia Google Analytics 4. Mają one jednak dość dalekie ograniczenia w edycji i nie wszystkie metryki możesz do nich dodać – a co za tym idzie, nie możesz ich zestawić z innymi danymi. Jeżeli jeszcze na dodatek przywykłeś do analizy w GA3 – Twój zawód może być tym większy, ponieważ nie znajdziesz tam gotowych odpowiedników raportów z Analytics Universal.
Google uznało – pewnie słusznie, że GA4 każdy z analityków dopasuje do swoich potrzeb. Dla zaawansowanych pomiarów stworzono więc sekcję Eksploracje, gdzie ręcznie można wygenerować google analytics raporty niestandardowe takie, które akurat w naszym biznesie są istotne. Jakie przeważnie raporty umieszczamy w sekcji eksploracje ? Ponieważ jesteśmy również Agencją Google Ads, tworzymy oddzielny raport pokazujący wyniki pochodzące tylko z tego źródła. Innym raportem badamy poprawność zliczania się transakcji do porównania z CMS-em sklepu. Dla bardziej zaawansowanych serwisów B2B badamy szczegółowe zdarzenia, jak na przykład rejestrację użytkowników. I wiele wiele innych – to zależy od Twoich potrzeb.
Raporty w sekcji eksploracja dla jednego z naszych klientów:
„Puste” raporty
Pamiętaj, że Google Analytics 4 powstało aby lepiej analizować dane od użytkowników, którzy coraz bardziej chcą chronić swoją prywatność.
Czasem przy małej ilościowej próbce danych GA4 może nam „odciąć” ich widok właśnie z tego względu. Czy to znaczy że nie ma ich w systemie? Wiemy, że opublikowaliśmy post na FB, klikaliśmy w reklamie na Google – i nie widzimy tego ruchu w raportach. Wtedy dobrze jest zajrzeć do ustawień Tożsamości na potrzeby raportowania:
Im mniej dokładną tożsamość ustawisz – tym więcej ilościowych danych zobaczysz. Nagle więc pokaże się te kilka wizyt testowych w raportach.
Czy będą one mniej dokładne? Nie. Ilość będzie się zgadzać. Tak jak w GA3. Natomiast GA4 mniej pokaże nam danych jakościowych związanych z cechami użytkownika.
Do czego ma mi służyć Google Analytics 4?
Google Analytics 4 ma pomóc Ci zrozumieć jak pracuje Twój sklep lub strona internetowa w kontekście Twojego biznesu. Czy jest dla Ciebie dostatecznym wsparciem, a jeśli nie to co trzeba zmienić aby to poprawić. Google Analytics 4 ma również odpowiedzieć na pytanie którą drogą docierają użytkownicy na Twoją stronę i które kanały marketingowe spełniają Twoje potrzeby biznesowe, a które warto poprawić a może zamknąć. Dobrze, gdyby Google Analytics 4 odpowiedziało na pytanie kim są Twoi użytkownicy : skąd pochodzą, jakie mają zainteresowania, z jakich urządzeń korzystają itp. itd.
Jeśli którekolwiek z tych pytań lub innych, których tutaj nie wymieniłem, jest dla Ciebie ważne, a Twoje Google Analytics 4 nie potrafi na nie odpowiadać, to zapraszam do Online Partners. Wspólnie stworzymy plan strategiczny pomiarów dla Twojej strony uwzględniający Twoje potrzeby biznesowe.